Prototal blir en del av HP:s globala nätverk HP Digital Manufacturing Network. Inträdet i nätverket ska ge Prototal en möjlighet att expandera sin verksamhet ytterligare. – Mina förväntningar är nätverket ska generera ökade produktionsvolymer, säger Prototals vd Henrik Lundell.
För mindre än ett år sedan gick HP ut med att de ville starta ett nätverk inom additiv tillverkning. Det mynnade sedan ut i en grupp av deras kunder som arbetar med tekniken.
– Fler och fler kunder vänder sig till oss för att de vill använda sig av additiv tillverkning, men inte ha produktionen inhouse. Istället vill de ha en eller två leverantörer som lever upp till vissa krav, så som vet hur man hanterar tekniken, har certifieringar och ett geografiskt spann som är intressant för HP, berättar Yves Jamers, 3D Printing Sales, Channel Manager Benelux och Sales Manager Nordics på HP.
Svenskt företag blir medlem
Det var för ett halvår sedan som företaget annonserade de första medlemmarna i nätverket, som finns runtom i världen. Nu är det totalt nio stycken med det senaste tillskottet, Prototal i Sverige.
– Vi började diskutera det med HP i början av året. Sedan dess har det varit mycket dokumentation, certifieringar, HP har besökt vår maskinpark och utvärderat våra HP-processer. Därefter har vi godkänts av HP, säger Henrik Lundell, vd på Prototal.
Prototal omsätter i dag 320 miljoner kronor och har 174 anställda. Medlemskapet öppnar dörren för Prototal att nå nya kunder via HP:s nätverk i hela världen.
– Vi kommer närmare HP och får en starkare relation, mer expertis och kunskap, samt marknadsföringen som HP är väldigt duktiga på. Mina förväntningar är nätverket ska generera ökade produktionsvolymer.
Hur ser HP att nätverket kommer se ut i framtiden?
– Just nu tycker jag att de företag som har gått med i vårt nätverk är helt rätt. Det vi tittar på är hur redo företaget är och våra nuvarande medlemmar vet vad tillverkningen innebär, medan majoriteten av servicebyråer inte vet det. Allt handlar om digital tillverkning, berättar Yves Jamers.