Additiva AB breddar med
kolfiberskrivare

Text:Hanna Jangenfeldt
PUBLICERAD: 15 november 2019
Robert Andersson var på plats i Additiva ABs monter för att berätta mer om vad företaget kan erbjuda. Bland annat denna Intamsys 3d-skrivaren.
Robert Andersson var på plats i Additiva ABs monter på Elmia Subcontractor, för att berätta mer om deras senaste tillskott på kolfibersidan. Men också för att lyfta fram redan befintliga produkter i portföljen, till exempel 3d-skrivaren Funmat HT från Intamsys.

Additiva AB, leverantör av 3d-skrivare och högpresterande material, presenterade under Elmia Subcontractor en ny kolfiberskrivare i sitt sortiment. Det gäller 3d-skrivaren Composer från AnlsoPrint.

– Den här har full kontroll på hur man lägger tråden. Har du ett hål i en del kan du få tråden att lägga sig runt hålet. Normalt i andra maskiner så drar du tråden till hålet, kapar, och börjar på andra sidan hålet. Då får du inte samma styrka, säger Robert Andersson på Additiva AB.

”Allt större behov”

Enligt Additiva AB finns det ett allt större behov i tillverkningsindustrin för att få fram lättare och starkare produkter. Och det är av den anledningen till att de nu breddar 3d-skrivarportföljen.

I montern var det också fokus på programvaror som arbetar med generativ design. På bild visar Robert Andersson hur Paramatters fungerar.
I montern var det också fokus på programvaror som arbetar med generativ design. På bild visar Robert Andersson hur Paramatters fungerar.
Open source

3d-skrivaren från AnIsoPrint är ”Open Source” med vilket menas att man inte är bunden till tillverkarens materialutbud och materialpriser. Detta betyder att man kan använda vilken termoplast man vill. Dock behöver kolfibern handlas från tillverkaren.

Mer information hittar du på Additiva ABs hemsida.

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype