Nyligen släppte HP sin årliga rapport om trenderna inom additiv tillverkning (AM). Enligt rapporten råder det en stor optimism för 3d-printing och 7 av 10 av de tillfrågade företagen planerar investeringar – och 85 procent utökar sin budget 2021.
HP har frågat drygt 2 000 chefer i beslutsfattande position inom tillverkningsindustrin om deras syn på 3d-printing i dag och hur tekniken kan användas framöver. Företagen finns i Europa, Asien, USA, Kanada och Mexiko.
Den tydligaste trenden är en överväldigande tro på 3d-printing. I stort sett alla företagen som svarat ser på digital tillverkning som en möjlighet att öka den ekonomiska tillväxten, både i den egna verksamheten och i branschen som helhet. Det område där flest tror på tillväxt är slutproduktion (72 procent).
Covid-19 accelererar kundanpassningstrend
Det faktum att världen under förra året drabbades av en global pandemi har gjort sitt avtryck även inom AM-branschen. Enligt HP har covid-19 accelererat vissa trender, som en ökad efterfrågan på anpassade produkter. Tack vare en växande tillgänglighet av 3d-utskrifter kan företagen möta kundernas individuella krav på ett helt annat sätt. Det är en trend som förväntas öka ännu mer under 2021.
En annan trend är ökad implementering inom sektorn hälsa och välbefinnande, där det till exempel kan handla om att integrera biomedicinska data om kroppen och hälsan för att individanpassa prototyper och delar. Mer än hälften av företagen tror att det är det område som kommer att öka mest de kommande fem åren.
Rapporten pekar även på områden där det krävs utveckling för att den digitala tillverkningen ska kunna fortsätta växa. Till exempel behövs det bredare yrkesutbildningar inom flera olika områden för att få fram kvalificerad arbetskraft samt fler gränsöverskridande samarbeten. Även ett ökat fokus på mjukvara kan ge företagen fler verktyg och förbättrad infrastruktur för att möjliggöra industriell tillverkning i större skala.
Hållbarhet en fortsatt viktig faktor
En trend som det varit mycket fokus på i de nordiska länderna är frågan om hållbarhet. Det är något som framkommer även i HP:s rapport och hälften av företagen svarar att de tror på en mer cirkulär ekonomi och mindre avfall med hjälp av 3d-printing. Det kan även korta leveranskedjor och skapa en bättre balans mellan utbud och efterfrågan.
Slutligen, tror företagen på innovation genom nya material och verktyg. Det kan leda till både reducerade kostnader och förbättrad funktionalitet.
Inom kort kommer en intervju här på 3dp.se med HP:s svenska vd, Stefan Bergdahl, om hur trenderna som tas upp i rapporten avspeglas på den svenska marknaden.