
Volkswagen fortsätter sin satsning på additiv tillverkning. Med binder jetting-tekniken ska biltillverkaren producera upp emot 100 000 komponenter årligen på anläggningen i tyska Wolfsburg.
Den tyska biltillverkaren har använt 3d-printing i 25 år och har under årens lopp tillverkat runt en miljon delar. Nu växlar Volkswagen upp ytterligare och med binder jetting-tekniken ska tillverkningen kunna göras mer kostnadseffektiv, enligt ett pressmeddelande från företaget.
Tillsammans med 3d-skrivartillverkaren HP och Siemens, som utvecklat en mjukvarulösning, görs en rejäl satsning på 3d-printing i produktionen. I sommar ska de tre företagen bilda ett expertteam på Volkswagens high-tech 3d-printing center i Wolfsburg. De senaste fem åren har Volkswagen investerat tiotals miljoner euro på additiv tillverkning, bland annat det högteknologiska 3d-printingcentret som skapades i slutet av 2018.
Siktar mot serieproduktion
Den första delen som tillverkats inom ramen för den nya satsningen är en A-stolpe som ska sitta på en Volkswagen T-ROC cabriolet. Den genomgår just nu en certifiering innan den kan sättas i produktion. Prototypen väger bara hälften så mycket som en del som tillverkats av stålplåt.
– Trots de pågående utmaningarna med corona-pandemin fortsätter vi att arbeta med innovation. Tillsammans med våra partners strävar vi efter att göra 3d-printing ännu effektivare de kommande åren och lämplig för produktionslinjeanvändning, säger Christian Vollmer, ledamot i Volkswagens styrelse med ansvar för produktion och logistik.
Målet är att år 2025 printa 100 000 delar varje år på anläggningen i Wolfsburg. Redan nu används additiv tillverkning på 13 enheter på fabriken och i dag 3d-printas bland annat dörrbeklädnad och stötfångare i plast, och radiatorer och konsoler i metall.