Snabbare tillverkning av däck

Text:Anja Degerholm
PUBLICERAD: 2 juni 2022
Goodyear satsar stort på additiv tillverkning på den nya anläggningen i Luxemburg. Foto: Pressbild

Däcktillverkaren Goodyear har implementerat en ny process som med additiva tekniker kan tillverka personbilsdäck fyra gånger så snabbt som tidigare.

Nyligen invigdes företagets nya tillverkningsanläggning i Dudelange i Luxemburg efter en investering på 77 miljoner dollar. Det nya produktionssättet ska även ge möjlighet att reagera snabbt och effektivt på kundernas behov.

Processen gör att Goodyear kan tillverka däck med stor fälgdiameter fyra gånger snabbare än en standardproduktionscykel genom att forma och värmeapplicera komponenter vid däckmonteringsmaskinen. Tillverkningshastigheten uppnås tack vare nya digitala processer med högt automatiserade, sammankopplade arbetsstationer som tillämpar additiva tillverkningstekniker.

Vi hade behov av att utforma denna integrerade produkt och process för att uppfylla marknadens ändrade behov. Därigenom möjliggör vi en ny affärsmodell för att betjäna våra kunder och konsumenter i denna viktiga och allt mer komplexa del av marknaden, säger Chris Helsel, Senior Vice President för den globala verksamheten och CTO på Goodyear.

Hittills har Goodyear anställt 90 medarbetare till anläggningen och kommer under de närmaste månaderna att rekrytera ytterligare 20 elektromekaniska tekniker. Foto: Pressbild

Senaste nytt

Formlabs tar upp kampen med formsprutning

Med ett tio gånger så starkt resin och en supersnabb härdningslösning hoppas Formlabs kunna krympa avståndet till formsprutning för 3D-printing som tillverkningsmetod.
Formlabs 2

Tillfällig svacka i brant tillväxtkurva

Den tyska konsultfirman AMPOWER har släppt sin årliga trendrapport. Den visar på en nedgång under 2024 när det gäller additiv tillverkning i metall, men ett uppsving på polymersidan.
AMPOWER trend

Etablerar AM-center riktat mot offshore-industrin

Norska Aker Solutions öppnar ett toppmodernt 3D-printcenter i Trondheim tillsammans med Equinor, kallat ADDMO. Det ska vara dedikerat till att utforska potentialen med additiv tillverkning för underhålls- och modifieringsarbeten offshore.
3d-printing-digre-and-eikeseth-in-trondheim

AI kan få betydelse för materialutvecklingen

Antalet leverantörer av material för 3D-printing minskar, men AI kan komma att användas för att utveckla fler material.
microsoft

Läs vidare

Tillfällig svacka i brant tillväxtkurva

Den tyska konsultfirman AMPOWER har släppt sin årliga trendrapport. Den visar på en nedgång under 2024 när det gäller additiv tillverkning i metall, men ett uppsving på polymersidan.
AMPOWER trend

Etablerar AM-center riktat mot offshore-industrin

Norska Aker Solutions öppnar ett toppmodernt 3D-printcenter i Trondheim tillsammans med Equinor, kallat ADDMO. Det ska vara dedikerat till att utforska potentialen med additiv tillverkning för underhålls- och modifieringsarbeten offshore.
3d-printing-digre-and-eikeseth-in-trondheim

AI kan få betydelse för materialutvecklingen

Antalet leverantörer av material för 3D-printing minskar, men AI kan komma att användas för att utveckla fler material.
microsoft

Konferens samlade expertis inom AM och svetsteknik

I mitten av mars samlades 170 forskare och industrirepresentanter från 19 länder på Högskolan Väst. På agendan stod kunskapsutbyte om det senaste inom svetsteknik och additiv tillverkning. 
Konferensdeltagare IIW Intermediate meeting + Cracking Phenomena Conference