Ett mer flexibelt och hållbart tillverkningssätt fick Signify, tidigare Philips Lighting, att inför 3D-printing i sin produktion. Företaget har varit pionjärer inom belysningsbranschen att anamma additiv tillverkning – men resan dit har inte varit spikrak.
Signify påbörjade sin AM-resa för ungefär tio år sedan och har gradvis ställt om sin produktion. Enligt Kenneth Grönholm, nordisk koncernchef för Signify, var det två viktiga skäl som förde in företaget på detta spår.
– Framför allt handlar det om hållbarhet och cirkularitet, men även om möjligheten att använda återvunna material, säger Kenneth Grönholm.
I dag har Signify ett stort antal produkter i sitt sortiment, inte minst armaturer som kan beställas utifrån kundens egna önskemål. I en särskild konfiguration på hemsidan kan kunden skräddarsy sin armatur och välja mellan tusentals olika kombinationer när det gäller modell, storlek, textur, färg, ljuskälla och längd på kabel.
Fem fabriker i världen
Vägen dit har tidvis varit krokig och att införa ett nytt tillverkningssätt i produktionen har sina utmaningar, enligt Kenneth Grönholm.
– Det har varit en lång resa med en lika lång inlärningskurva. Det är inte bara att ta fram en CAD-fil och börja printa. Det är många aspekter att ta hänsyn till, som att produkterna måste vara säkra, hålla hög kvalitet och att de kan tillverkas på ett kostnadseffektivt sätt.
– Vi är helt klart pionjärer inom 3D-printing i belysningsbranschen och har kommit så långt att vi har industrialiserat produktionen. Nu har vi fem fabriker runtom i världen som är utrustade med över 2 000 3D-skrivare.
Lägre klimatavtryck
Signifys produkter befinner sig i mellan- och högprissegmentet. Smarta lampor i Philips Hue-serien är ett exempel på produkter som finns i många svenska hem. Nya produkter lanseras i en strid ström.
Målet är att i så stor utsträckning som möjligt erbjuda produkter som är cirkulära. I sortimentet till konsumenter finns lamparmaturer som tillverkats av gamla CD-skivor och fiskenät.
– 3D-printing är en väldigt flexibel lösning och när det gäller armaturerna har vi kunnat sänka klimatavtrycket med 25–75 procent.
Affärsområde som växer
Maskinparken består av 3D-skrivare från flera olika leverantörer och dessa utvecklas och anpassas i samarbete med tillverkaren. I Europa finns två fabriker som använder additiv tillverkning, i Nederländerna och Belgien. Dessutom sker produktion av vissa serier i Ungern. Framåt är planen att utöka med fler anläggningar.
– På så sätt kan vi lägga produktionen närmare kunden och kan minska ledtiderna.
Kenneth Grönholm vill inte avslöja hur stor del av Signifys totala tillverkning som omfattar 3D-printing, men han säger att det är en betydande andel.
– Det handlar om stora volymer, miljontals produkter, så mycket kan jag säga. 3D-printing kommer förmodligen inte att ta över den traditionella produktionen, men det är ett område som hela tiden växer.
Signify
Startades: 2016 som en avknoppning av Philips Lighting.
Huvudkontor: Eindhoven, Nederländerna.
Antal anställda inom 3D-printing: 150.
Antal 3D-skrivare i produktionen: cirka 2 000.
Tillverkning: Fem fabriker för 3D-printing i världen.
Varumärken: Bland andra Philips Hue, Color Kinetics och WiZ.