
Kan 3D-printing verkligen användas för slutprodukter, är det en grönare teknik än konventionell tillverkning och är de printade delarna lika starka och pålitliga? Det är några av myterna som ska synas i AM-versionen av Mythbusters.
Den 16 september anordnar IMA 3DAM (Innovative Materials Arena) tillsammans med teknikkonsultföretaget Etteplan ett digitalt event på temat ”AM Mythbusters”. Då ska vanliga myter och missuppfattningar om 3D-printing dras fram i ljuset, med förhoppningen att ge en mer realistisk bild av tekniken – och förhoppningsvis även inspirera industriföretag att våga testa.
Iikka Rytkönen jobbar som AM-teamleader på Etteplan i Finland och han har lång erfarenhet av både industriprojekt och att undervisa inom additiv tillverkning. I sitt dagliga arbete jobbar han med att hitta potentiella applikationer hos företag, göra affärscase och designa för AM.

Han blir ”mythbuster” denna dag. På frågan vilken som är den vanligaste missuppfattningen om AM-tekniken säger han såhär:
– De myter som florerar kan delvis härledas till de som tidigt var ute och spred budskapet om AM. Om att komplexitet är något som kommer på köpet och att du kan printa vad som helst. Det stämmer ju inte helt, det finns fortfarande designregler som måste följas. Speciellt servicebyråerna har nog fått betala priset för att detta evangeliska budskap spridits. Samtidigt finns det en viss sanning i det på så sätt att det finns en större designfrihet än vid konventionella metoder, säger Iikka Rytkönen.
”Mycket jobb kvar att göra”
Etteplan startade 2018 en särskild avdelning för AM och optimisering, och Iikka Rytkönen märker att medvetenheten om AM-tekniken har ökat markant sedan dess.
– Nu är det något som alla har hört talas om och det används aktivt som en produktionsmetod. Men även om medvetenheten har ökat så känner inte alla till vad AM kan användas till.
Uppfattningen att det är en teknik som används huvudsakligen för prototypframtagning och produktutveckling är något som hänger kvar. Även om desktop-3D-skrivarna gjort 3D-printing mer tillgänglig så är det fortfarande långt kvar till att tekniken används för slutprodukter i den utsträckning som det finns potential för.
– Det är mycket jobb kvar att göra med att övertyga företagen om vad som är möjligt. Det handlar om att hitta rätt applikationer, lyfta fram fördelarna och inte minst att sprida kunskapen ännu mer.
En annan myt som Iikka vill slå hål på är den om hur miljövänlig additiv tillverkning är.
– 3D-printing marknadsförs ofta för de gröna värdena jämfört med konventionell tillverkning, men det är en alltför förenklad bild.
– Kostnader är en annan sak som är intressant. Additiv tillverkning är en dyr metod i dag, men det betyder inte att den inte kan användas till vissa applikationer. Det kan till exempel handla om att det går att tillverka en lättviktskomponent med AM.
Förankra i hela organisationen
I sin roll på Etteplan håller Iikka ofta kurser och utbildningar för företag och hittills har han utbildat över 800 personer inom additiv tillverkning. Han har varit med om många aha-upplevelser när polletten trillat ner hos deltagarna.
– Allt handlar om att öppna sinnet på folk. Det är ganska häftigt att se när de börjar förstå hur tekniken kan underlätta för deras företag och hur de kan göra saker på andra sätt än de gjort tidigare.
Att missionera om additiv tillverkning är nyckeln för att tekniken ska industrialiseras ytterligare – om än på ett nyktrare sätt än de tidigare evangelisterna. Då krävs det mer än ett starkt engagemang från några få eldsjälar, säger Iikka.
– Det finns ofta pionjärer på företagen som kanske har en egen FDM-skrivare hemma och är early adopters av 3D-printing. Men det krävs att det sprids en grundläggande kunskap om tekniken i hela organisationen så att man talar samma språk och har en gemensam idé om vad den kan användas till.
– Det är också viktigt att kommunicera att 3D-printing är ett verktyg av många. Det är inte nödvändigtvis bättre än konventionella metoder, det gäller att hitta den ideala lösningen för ett visst problem.
Målgruppen för eventet är såväl stora som små industriföretag.
– Jag hoppas att alla som är intresserade av AM anmäler sig, oavsett vilken bransch det rör sig om. Förhoppningen är att få fler att testa tekniken som ett tillverkningsalternativ, säger Iikka Rytkönen.
Om ”AM Mythbusters”
När: Den 16 september, klockan 10-11.
Var: Digitalt webbinarium (Teams).
Hur: Mer information och anmälan via denna länk. Eventet hålls på engelska.