
Toyota har genom ett tio år långt partnerskap med Stratasys verkligen anammat fördelarna med 3D-printingtekniken. I dag använder de Stratasys samtliga fem teknologier för att tillverka allt ifrån verktyg till reservdelar on demand.
Företaget har ett eget internt center för additiv tillverkning, Toyota Add Lab, som öppnades i januari 2023. Labbet är dedikerat till att påskynda forskning och utveckling samt innovationer som kan användas i produktionen. AM-tekniken används i alla steg i produktutvecklingscykeln, från idé till färdig produkt.
För närvarande använder Toyota följande Stratasys-modeller: F3300, F900, Origin One, Neo800, H350, F370, J850 och Fortus 450mc. Det betyder att de använder Stratasys samtliga fem tillverkningsteknologier – FDM, SAF, P3, PolyJet och stereolitografi (SLA). Dessa 3D-skrivare används för att producera robusta fabriksverktyg, funktionella prototyper och slutprodukter på biltillverkarens anläggningar i Nordamerika.
Flexibelt arbetssätt
Toyota skriver i ett pressmeddelande att användningen av additiv tillverkning med tillgång till industriella 3D-skrivare och avancerade högpresterande polymerer gör att man kan minska beroende av externa leverantörer och därmed långa leveranstider. Istället kan företagets egna ingenjörsteam snabbt iterera och anpassa sig till förändrade produktionsbehov, men även göra betydande kostnadsbesparingar och optimera produktionsflödena.
Exempel på det är en dörrmonteringsfixtur som designades om för att skapa ett lättare och mer ergonomiskt verktyg, och det kunde produceras på bara några dagar. Ett annat exempel är en fönsterjusteringsfixtur som förvandlade monteringsarbetet från ett arbete för flera personer till en enmansuppgift, samtidigt som det ökade både säkerheten och effektiviteten. Verktyg, fästen och fixturer kan gå från konceptidé till fungerande prototyp på bara en dag.

Verktyg för att tänka annorlunda
Den digitala tillverkningstekniken har förändrat hur Toyota arbetar och skapar innovation.
– Istället för att skicka ut en idé och vänta veckor på en del bygger vi den själva, förfinar den samma dag och får den i produktion snabbare. Det handlar inte bara om hastighet – det handlar om att ge våra människor verktygen för att tänka annorlunda och agera omedelbart, säger isa Bednar, gruppchef för produktionsteknik på Toyota Nordamerika.
Rich Garrity, Chief Industrial Business Officer på Stratasys, säger att Toyota är ett lysande exempel på hur en ledande tillverkare kan utnyttja additiv tillverkning för att uppnå betydelsefull operativ påverkan.
– Deras team använder vår teknik för att röra sig snabbare, anpassa sig på språng och bygga säkrare, mer effektiva produktionsmiljöer. Vi är stolta över att stödja en partner som förvandlar djärva idéer till verkliga, mätbara förbättringar på fabriksgolvet, säger han.
Se mer om Toyotas arbete med additiv tillverkning i videon nedan:




