Snabbare tillverkning av däck

Text:Anja Degerholm
PUBLICERAD: 2 juni 2022
Goodyear satsar stort på additiv tillverkning på den nya anläggningen i Luxemburg. Foto: Pressbild

Däcktillverkaren Goodyear har implementerat en ny process som med additiva tekniker kan tillverka personbilsdäck fyra gånger så snabbt som tidigare.

Nyligen invigdes företagets nya tillverkningsanläggning i Dudelange i Luxemburg efter en investering på 77 miljoner dollar. Det nya produktionssättet ska även ge möjlighet att reagera snabbt och effektivt på kundernas behov.

Processen gör att Goodyear kan tillverka däck med stor fälgdiameter fyra gånger snabbare än en standardproduktionscykel genom att forma och värmeapplicera komponenter vid däckmonteringsmaskinen. Tillverkningshastigheten uppnås tack vare nya digitala processer med högt automatiserade, sammankopplade arbetsstationer som tillämpar additiva tillverkningstekniker.

Vi hade behov av att utforma denna integrerade produkt och process för att uppfylla marknadens ändrade behov. Därigenom möjliggör vi en ny affärsmodell för att betjäna våra kunder och konsumenter i denna viktiga och allt mer komplexa del av marknaden, säger Chris Helsel, Senior Vice President för den globala verksamheten och CTO på Goodyear.

Hittills har Goodyear anställt 90 medarbetare till anläggningen och kommer under de närmaste månaderna att rekrytera ytterligare 20 elektromekaniska tekniker. Foto: Pressbild

Senaste nytt

Bambu Lab bygger vidare på P1-serien i nya P2S

När Bambu Lab släpper nya P2S så beskriver tillverkaren den som en kombination av ikoniska P1-serien och nästa generations teknik från H-serien. Så enkel att "till och med farmor kan använda den". 
Bambu-Lab-2
Bambu Lab bygger vidare på P1-serien i nya P2S

SVEAT delar ut stipendium

Branschorganisationen SVEAT delar ut stipendiemedel om totalt 30 000 kronor, med syftet att stärka engagemanget och konkurrenskraften inom additiv tillverkning i Sverige.
Genre FDM Prusa
SVEAT delar ut stipendium

Försvarsmakten satsar på 3D-printade reservdelar

Onsdagen den 15 oktober invigdes Advanced Manufacturing Coordination Center (AMCC) i Trollhättan. Ett projekt där Försvarsmakten tillsammans med industrin och akademin ska bygga en nationell 3D-printingkapacitet för snabb och resilient reservdelstillverkning.
DSC_5486-Redigera
Försvarsmakten satsar på 3D-printade reservdelar

3D-printing av hornhinnor

Forskare i Schweiz har utvecklat konstgjorda hornhinnor med hjälp av 3D-printingteknik, i ett projekt som så småningom kan bidra till att reparera ögonskador och återställa synen för personer som drabbas av sjukdomar eller skador i hornhinnan.
Hornhinna
3D-printing av hornhinnor

Läs vidare

3D-printing av hornhinnor

Forskare i Schweiz har utvecklat konstgjorda hornhinnor med hjälp av 3D-printingteknik, i ett projekt som så småningom kan bidra till att reparera ögonskador och återställa synen för personer som drabbas av sjukdomar eller skador i hornhinnan.
Hornhinna
3D-printing av hornhinnor

Rullar mot framtiden med 3D-printat däck

Koreanska däcktillverkaren Hankook visade upp ett 3D-printat däck under sina "Design Innovation Day 2025". Detta för att illustrera hur framtidens mobilitet kan se ut.
© Hankook Tire Europe GmbH
Rullar mot framtiden med 3D-printat däck

Event: Från idé till färdig produkt

RISE-projektet 3D Action 2.0 bjuder den 14 oktober in till ett insiktsseminarium som ska handla om vägen från idé till produkt genom additiv tillverkning.
Formnext_del2_bilder13-scaled
Event: Från idé till färdig produkt

Nordisk paviljong på Formnext i höst

Fyra nordiska länder kommer att ha en egen paviljong på Fomnext-mässan i Frankfurt i november. Från svenskt håll är det nationella initiativet On demand 2033 som håller i trådarna.
Formnext-SE-W
Nordisk paviljong på Formnext i höst