Börshajp och realistiska förväntningar

mattias_kronika

REFLEKTION: Den gångna veckan har varit kantad av flera nyheter om övervärderade börsnoterade 3d-printföretag. Tillväxten hos flera av dem har gått i en rasande fart det senaste året. Svenska Arcams börsvärde har sedan början av 2013 vuxit med 500 procent. Det totala marknadsvärdet förra året för 3d-printsidan uppgick till 15 miljarder kronor. Samtidigt var det samlade börsvärdet för de sex börsnoterade bolagen 110 miljarder kronor.

Nu ser det dock ut att vända. En av de aktörer som föll tyngst under veckan är tyska Voxeljet som föll med 32 procent. Den tyska utrustningsleverantören har också fått svidande kritik för sin senaste kvartalsrapport, där de sålt för 3,5 miljoner euro. Problemet är bara att de lånat ut pengar till de kunder som köpt maskiner.

Inte ens Arcam har klarat sig under veckan, företaget har handlats ned runt 15 procent under veckan. Däremot har både Stratasys och 3D Systems klarat sig bättre. De båda leverantörerna har en avsevärt bredare produktportfölj än ExOne, Voxeljet och Arcam, med både konsument- och proffsmaskiner. Kursutvecklingen hos dessa båda företag har också varit avsevärt mer blygsam än för ExOne, Voxeljet och Arcam.

Den hajp vi sett på börsen under det senaste året har att göra med en förväntad försäljning och användning av additiv tillverkningsteknik. Men förväntningarna är för högt ställda. En bidragande orsak är rapporteringen från de stora medierna som ibland luktar väckelsemöte. Många verkar tro att tekniken kan användas till att lösa de stora världsproblemen och att vi alla ska ha en 3d-printer där hemma. Visst, alla prognoser, även Wohlers, talar för en ökning även nästa år, men frågan är var den sker och hur stor den blir.

Användningen av tekniken för prototyptillverkning står idag för lejonparten av omsättningen. Men det är produktionen av slutprodukter som är mest värdefull – och värdeskapande. Många tror att additivt tillverkade slutprodukter bara handlar om enstyckstillverkning. Men då missar man att se hur stora företag inlemmar additiv teknik i sin produktion. GE Aviation tillverkar till exempel 40 000 bränslemunstycken årligen till sina nya jetmotorer. Utöver att de sparar arbetstimmar eftersom man slipper att manuellt svetsa ihop flera komponenter till färdigt munstycke, så är de additivt tillverkade delarna både bränslesnålare och lättare i vikt.

Statistiken bekräftar denna utveckling. En ny rapport från Wohlers Associates visar att additivt tillverkade slutprodukter utgjorde 30 procent av all additiv tillverkning förra året. 2003 var siffran 3,9 procent, en rätt hygglig tillväxt, men ingen börshajp.

På 3dp.se drar vi vårt strå till stacken för att hålla huvudet kallt – vi äger inga aktier i något av företagen och vårt uppdrag är att bevaka teknikutvecklingen och användningen av tekniken – oavsett bransch.

I ett led att förstå den svenska marknaden och användningen av additiv teknik i vårt avlånga land har vi lagt upp en undersökning på vår webbplats. Vi vill bland annat ta reda på vilka maskiner som används, hur de används och vilka branscher som använder dem. Vi uppskattar självklart din medverkan – klicka här för att delta i undersökningen.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Forskar för klimatsmarta flygmotorer

Tahira Raza har undersökt hur man kan göra flyg- och rymdmotorer mer klimatsmarta genom att studera svetsbarheten i additivt tillverkade delar. – En avgörande faktor är hur materialet påverkas när man svetsar i det, säger Tahira Raza. 

Publicerat av: 

De sätter detaljer i fokus

Protolabs lanserar ett nytt material för detaljrika prototypdelar – Microfine Grey. Enligt företaget kan det bidra till att utvecklingstiden av nya komponenter kan minska avsevärt. 

Publicerat av: 

Dyemansion släpper färgglad palett

Dyemansion släpper 17 nya färger för gråa delar, 3d-printade med HP Multi Jet Fusion i materialet PA12. – Antalet HP-system växer på marknaden och våra kunders efterfrågan på livliga färger för deras gråa delar har varit stor, säger Kai Witter, Chief customer officer på Dyemansion.

Publicerat av: 

Metallutskrifter minskar inom flygindustrin

GE, General Electric, säger upp 13 000 anställda i sin tillverkning av flygmotorer samtidigt som efterfrågan på 3d-printade metalldelar minskar. Detta kan komma att påverka företagets leverantörer och underleverantörer. 

Publicerat av: 

Skänker visir till äldrevården

Medarbetare på Högskolan i Skövde tillverkar skyddsvisir till äldrevården. – De fungerar bra i avsaknad av andra visir, säger Niklas Land, doktorand på Institutionen för ingenjörsvetenskap.

Publicerat av: 

De tillverkar steriliserbara visir

Protolabs har hjälpt Michelin att ta fram steriliserbara ansiktsvisir för sjukvården.
– Bandet, visiret och den nedre förstärkningen är alla tillverkade i polykarbonat. Skärmarna kan därför steriliseras utan att skadas, säger Frédéric Pialot, Senior Fellow Processer på Michelin.

Publicerat av: 

Nyfunnen hobby gav nya arbetsuppgifter

Paul Ingelmark har studerat till 3d-printingspecialist på Yrkeshögskolan i Eslöv. Detta har lett till att hans nuvarande arbetsplats SWEP har valt att satsa mer på additiv tillverkningsteknik.

Publicerat av: 

Xenter håller digitalt öppet hus

Den 6 maj håller Xenter i Botkyrka ett digitalt öppet hus. Förutom presentation av alla utbildningar och en rundtur kommer det också finnas möjlighet att ställa frågor till utbildningsledare och lärare. 

Publicerat av: 

Dörröppnare kan minska smittspridning 

Paul Nowotny designade ett verktyg för att öppna dörrar utan att behöva ta i det faktiska handtaget. I samarbete med 3d-teknikleverantören r.a.p.s har sedan verktyget 3d-printats och nu testas ett 20-tal inom hemvården i Landskrona. 

Publicerat av: