REFLEKTION: Den gångna veckan har varit kantad av flera nyheter om övervärderade börsnoterade 3d-printföretag. Tillväxten hos flera av dem har gått i en rasande fart det senaste året. Svenska Arcams börsvärde har sedan början av 2013 vuxit med 500 procent. Det totala marknadsvärdet förra året för 3d-printsidan uppgick till 15 miljarder kronor. Samtidigt var det samlade börsvärdet för de sex börsnoterade bolagen 110 miljarder kronor.
Nu ser det dock ut att vända. En av de aktörer som föll tyngst under veckan är tyska Voxeljet som föll med 32 procent. Den tyska utrustningsleverantören har också fått svidande kritik för sin senaste kvartalsrapport, där de sålt för 3,5 miljoner euro. Problemet är bara att de lånat ut pengar till de kunder som köpt maskiner.
Inte ens Arcam har klarat sig under veckan, företaget har handlats ned runt 15 procent under veckan. Däremot har både Stratasys och 3D Systems klarat sig bättre. De båda leverantörerna har en avsevärt bredare produktportfölj än ExOne, Voxeljet och Arcam, med både konsument- och proffsmaskiner. Kursutvecklingen hos dessa båda företag har också varit avsevärt mer blygsam än för ExOne, Voxeljet och Arcam.
Den hajp vi sett på börsen under det senaste året har att göra med en förväntad försäljning och användning av additiv tillverkningsteknik. Men förväntningarna är för högt ställda. En bidragande orsak är rapporteringen från de stora medierna som ibland luktar väckelsemöte. Många verkar tro att tekniken kan användas till att lösa de stora världsproblemen och att vi alla ska ha en 3d-printer där hemma. Visst, alla prognoser, även Wohlers, talar för en ökning även nästa år, men frågan är var den sker och hur stor den blir.
Användningen av tekniken för prototyptillverkning står idag för lejonparten av omsättningen. Men det är produktionen av slutprodukter som är mest värdefull – och värdeskapande. Många tror att additivt tillverkade slutprodukter bara handlar om enstyckstillverkning. Men då missar man att se hur stora företag inlemmar additiv teknik i sin produktion. GE Aviation tillverkar till exempel 40 000 bränslemunstycken årligen till sina nya jetmotorer. Utöver att de sparar arbetstimmar eftersom man slipper att manuellt svetsa ihop flera komponenter till färdigt munstycke, så är de additivt tillverkade delarna både bränslesnålare och lättare i vikt.
Statistiken bekräftar denna utveckling. En ny rapport från Wohlers Associates visar att additivt tillverkade slutprodukter utgjorde 30 procent av all additiv tillverkning förra året. 2003 var siffran 3,9 procent, en rätt hygglig tillväxt, men ingen börshajp.
På 3dp.se drar vi vårt strå till stacken för att hålla huvudet kallt – vi äger inga aktier i något av företagen och vårt uppdrag är att bevaka teknikutvecklingen och användningen av tekniken – oavsett bransch.
I ett led att förstå den svenska marknaden och användningen av additiv teknik i vårt avlånga land har vi lagt upp en undersökning på vår webbplats. Vi vill bland annat ta reda på vilka maskiner som används, hur de används och vilka branscher som använder dem. Vi uppskattar självklart din medverkan – klicka här för att delta i undersökningen.