”Programvara är ryggraden i tillverkningen”

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 20 augusti 2016
Peter Leys, styrelseordförande, Materialise.
Peter Leys, styrelseordförande, Materialise.

Den belgiska servicebyrån och programvaruutvecklaren Materialise har haft ett hektiskt år med flera programlanseringar och nya tjänsteerbjudanden, främst inom tillverkning av slutprodukter. Vi fick en pratstund med styrelseordföranden Peter Leys om de viktigaste strategiska frågorna för företaget.

Materialise har uppdragsgivare från vitt skilda branscher, från modeskapare till Airbus. Det är främst det som syns utåt i media. Men grunden för all verksamhet ligger i det man gör på programvarusidan, menar Peter Leys.

– Vi arbetar med tre tydliga segment;  programvara, industriell tillverkning och medicinteknik. I alla tre har vi förstått att vi måste erbjuda kunderna en plattform för deras produktion, något som utgör ryggraden i 3d-skrivarproduktionen.

Den plattform du talar om handlar ofta om programvara. Ni har också under årens lopp tagit fram olika programvaror för olika steg i tillverkning med 3d-skrivare, men även för olika vertikaler samt skräddarsydda verktyg åt enskilda kunder. Varför är programvara så viktigt?

– Först och främst, vår strategiska position är att vi är neutrala. De programvarulösningar som 3d-skrivarleverantörerna tar fram åt sina kunder fungerar bara på deras maskiner. Vår programvara fungerar på alla system. Och det finns uppenbarligen ettt marknadsbehov för våra lösningar.

– Vi har en stor verksamhet inom programvara. Ta vår programvara Magics, som nu släpps i version 20. Det är en lösning som när den först släpptes bara innehöll några få funktioner för att fixa och konvertera filer. Nu har vi vidareutvecklat programmet med funktioner för förberedelse för 3d-utskrift, nesting, orientering med mera.

Hur ser ni på tillväxten inom 3d-utskrivna slutprodukter?

– Det finns en fundamental skillnad mellan prototyper och slutprodukter. När det gäller 3d-utskrivna prototyper finns det många saker som inte alltid spelar så stor roll, till exempel geometrisk exakthet, färg, ytfinish, med mera. Upphovspersonerna är oftast kreatörer, inte ingenjörer. Men inom produktion är saker som kvalitetskontroll och pålitlighet avgörande.

– De ingenjörer vi har en dialog med är övertygade om alla fördelar med 3d-skrivartekniken. Men de är extremt envisa och vill kontrollera produktionsprocessen i detalj. För så är det i deras värld med traditionell tillverkning som fräsning, till exempel.

– Vi har arbetat med additiva tillverkningstekniker i över 25 år. Vi har producerat ett stort antal komponenter åt tusentals kunder. Utifrån dessa uppdrag har vi lärt oss massor och skaffat oss viktiga erfarenheter och kunskap. Nu använder vi denna kunskap inom programvara för att främja tillväxten inom 3d-utskrivna slutprodukter.

Ni har utvecklat byggprocessorer åt flera 3d-skrivarleverantörer, främst för industriella lösningar. Varför gör ni det?

– Vi har i dagsläget utvecklat dessa byggprocessorer till ett 40-tal maskiner. Den stora fördelen med våra byggprocessorer är att de möjliggör en helt annan kommunikation mellan operatör och 3d-skrivare, som återkoppling om produktionen i realtid, samtidigt som de innehåller fler funktioner.

– 3d-skrivarleverantörerna ser oss som en viktig partner och vi utvecklar branschen gemensamt mot mer fokus på slutprodukter.

Vad ser ni som nyckeln till fortsatt expansion för 3d-skrivartekniken?

– Främst material. Om en kund ska producera slutprodukter kommer denne att vilja ha full kontroll över materialet. För det är i slutändan deras produkt. Dessutom vill kunden inte bli beroende av en endast en materialleverantör. Jag är övertygad om att materialleverantörerna kommer att fördjupa sina samarbeten med 3d-skrivaranvändarna i takt med att allt fler producerar slutprodukter.

Läs vidare

Framtidens stålpulver är helt fossilfritt

Om additiv tillverkning med metall ska bli en hållbar produktionsteknik på allvar krävs pulver med ett betydligt lägre koldioxidavtryck. Därför gör den svenska industrikoncernen SSAB en satsning på fossilfritt stål för användning inom bland annat AM.
SSAB-kollage

Ser ökat intresse för 3D-printade förpackningar

Lådor för exklusiva whisky-flaskor, smycken i återvunnet silver och danska designklockor. Malmöföretaget Lostboyslab har fått allt fler förpackningsuppdrag och ser ett område med stor tillväxtpotential.
LBL-box-3

AM-konferens anordnas under Underhållsmässan

Additive Intelligence 4.0 återkommer i mars 2024. Det är fjärde gången konferensen arrangeras och den här gången parallellt med Underhållsmässan på Svenska mässan i Göteborg.
Seyed-Hosseini-scaled-e1673872420130

Han samlar in och återvinner filamentrester

3D-entreprenören Per Hjort i Helsingborg vill skapa en "grön revolution" genom att återvinna plastavfall från 3D-printing och tillverka nytt filament som kan användas till bland annat prototyper och verktyg.
Per-Hjort-e1701677984212

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype