Ny metod får det tröga att flyta

Text:Hanna Jangenfeldt
PUBLICERAD: 11 december 2018
Monique McClain är en av forskarna som studerat den nya metoden.

Forskare kan ha hittat lösningen för att 3d-printa trögflytande material. Metoden kan leda till effektivare tryckkraft i raketmotorer. 

I en studie publicerad i journalen Additive Manufacturing, har forskare från Purdue University kommit på en ny metod för att extrudera trögflytande material vid additiv tillverkning. Det kan vara material som påminner om lera eller med en liknande konsistens som inte alltid är lätt att få igenom ett vanligt smalt munstycke.

Problematiken med att 3d-printa dessa material är att det fastnar i munstycket på grund av den friktion som blir när det pressas mot innerväggarna. En annan problematik är det faktum att även om man får materialet genom munstycket så hamnar ofta luft som fördelar materialet.


Video där forskarna visar hur de arbetat.

Genom att vibrera materialet med ”ultraljudsvibrationer” har forskarna lyckats eliminera friktionen, vilket gör att det smärtfritt kan gå igenom munstycket. En av forskarna i teamet

– Några av dessa processer använder bokstavligen massor av lösningsmedel som vi inte behöver, säger Jeffrey Rhoads, professor som lett arbetet.

En doktorand inom rymdteknik som funnit tekniken användbar är Monique McClain. Hon har bland annat provat det med bränslecell, som används som drivningsmedel till raketer. Bland annat märke hon att materialet brann annorlunda när det var framställt med metoden, då det blev möjligt att ändra formen på själva materialet. Detta skulle kunna bidra till nya sätt att utforma materialet för att skapa en bättre tryckkraft.

Läs hela studien här

Källa: 3ders.org

 

Läs vidare

Intamsys presenterar industriell desktopskrivare

En ultrasnabb 3D-skrivare av FFF-modell för industriella applikationer. Så beskriver Intamsys nya FUNMAT Pro 310 NEO som lanserades vid ett digitalt event den 26 september.
Intamsys NEO

Dubbla skanning-nyheter från Artec 3D

Företaget Artec 3D, med huvudkontor i Luxemburg, vill slå sig in på marknaden för industriell metrologi. Det avspeglas i de senaste två produktlanseringarna.
Artec kollage

Ny lösning för rengöring av stora 3D-utskrifter

Svenska AM Efficiency, som utvecklar efterbehandlingslösningar för 3D-utskrifter, lanserar nu sin senaste innovation kallad CCP-20.
ccp20_open and closed

Prusa släpper industriell 3D-skrivare

Enligt Prusa Researchs grundare Josef Prusa startade han bolaget med ambitionen att demokratisera 3D-printing och göra det tillgängligt för fler. Något man får säga att han lyckats med. Nu vill han göra samma resa med industriell 3D-print.
Prusa HT90 1

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype