Forskare från Korea och Spanien har kommit fram till en metod för att skanna föremål i 3d med en vanlig kamera eller mobilkamera.
Forskare från Korean Advanced Institute of Science and Technology (KAIST) och universitetet i Zaragoza, Spanien har hittat en metod för att fånga verkligheten genom 3d, genom att endast använda vanliga digitalkameror och kamerorna som finns i smartphones. Resultatet presenterades vid SIGGRAPH Asia 2018, en konferens och utställning för datorgrafik och interaktiv teknik.
Tidigare har ett flertal forskarstudier visat på olika metoder för att göra verkliga objekt till 3d, men författarna från KAIST och Zaragoza universitet tror att deras arbete är det första som visar 3d-rendering av verkliga objekt som inte kräver en dyr specialistutrustning. Detta samtidigt som det ger ett bättre resultat jämfört med resultatet i tidigare studier.
Forskarna skapade en algoritm som gjorde det möjligt att göra 3d-objektet. Algoritmen baserades på en matematisk funktion som kallas ”rumsligt varierande dubbelriktad reflektions och fördelningsfunktion” (spatially varying bidirectional reflectance distribution function – SVBRDF). Det är en funktion som ofta används i algoritmer för datorgrafik och definierar hur ljus uppträder när det reflekteras från en ogenomskinlig yta.
Denna rekonstruktionsalgoritms uppfinningsrikedom säkerställer att kvaliteten på 3d-rendering inte äventyras av användningen av vanliga kameror. Bland utrustningen som användes i studierna ingick en Nikon D7000 DSLR-kamera och mobilkamera i en Nexus 5X.
Slutsatsen av studien är att resultaten som erhållits med den här metoden inte hamnar efter mycket dyrare kommersiella 3d-skanningssystem, vilket gör 3d-objekt tillgängliga för allmänheten.
Forskningsrapporten ”Praktisk SVBRDF Acquisition of 3D Objects with Unstructured Flash Photography” är skriven av Giljoo Nam, Joo Ho Lee, Diego Gutierrez och Min H. Kim.