Forskare fixar 3d-skanning med mobilen

Några av objekten som återskapades i 3d med den nya metoden. Bild: ACM Transactions on Graphics

Forskare från Korea och Spanien har kommit fram till en metod för att skanna föremål i 3d med en vanlig kamera eller mobilkamera. 

Forskare från Korean Advanced Institute of Science and Technology (KAIST) och universitetet i Zaragoza, Spanien har hittat en metod för att fånga verkligheten genom 3d, genom att endast använda vanliga digitalkameror och kamerorna som finns i smartphones. Resultatet presenterades vid SIGGRAPH Asia 2018, en konferens och utställning för datorgrafik och interaktiv teknik. 

Tidigare har ett flertal forskarstudier visat på olika metoder för att göra verkliga objekt till 3d, men författarna från KAIST och Zaragoza universitet tror att deras arbete är det första som visar 3d-rendering av verkliga objekt som inte kräver en dyr specialistutrustning. Detta samtidigt som det ger ett bättre resultat jämfört med resultatet i tidigare studier.

Forskarna skapade en algoritm som gjorde det möjligt att göra 3d-objektet. Algoritmen baserades på en matematisk funktion som kallas ”rumsligt varierande dubbelriktad reflektions och fördelningsfunktion” (spatially varying bidirectional reflectance distribution function – SVBRDF). Det är en funktion som ofta används i algoritmer för datorgrafik och definierar hur ljus uppträder när det reflekteras från en ogenomskinlig yta.

Denna rekonstruktionsalgoritms uppfinningsrikedom säkerställer att kvaliteten på 3d-rendering inte äventyras av användningen av vanliga kameror. Bland utrustningen som användes i studierna ingick en Nikon D7000 DSLR-kamera och mobilkamera i en Nexus 5X.

Slutsatsen av studien är att resultaten som erhållits med den här metoden inte hamnar efter mycket dyrare kommersiella 3d-skanningssystem, vilket gör 3d-objekt tillgängliga för allmänheten.

Forskningsrapporten ”Praktisk SVBRDF Acquisition of 3D Objects with Unstructured Flash Photography” är skriven av Giljoo Nam, Joo Ho Lee, Diego Gutierrez och Min H. Kim.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Bromsok i titan tål tusen grader

Bugattis bilmodell Chiron blir unik med världens första 3d-utskrivna bromsok, skriver Popular Science. Enligt Bugatti är titankomponenten den största i sitt slag som tillverkats med SLS-tekniken.

Publicerat av: 

Konferens med metallfokus

Den 25–27 november arrangeras konferensen Metal Additive Manufacturing Conference 2019 i Örebro. Här ska besökarna kunna tanka en massa kunskap om additiv tillverkning av metall.

Publicerat av: 

Flygutsläpp i fokus för GKN Aerospace

EU:s klimatmål för år 2050 är att halvera flygutsläppen. Men för att detta ska bli verklighet krävs en rad olika åtgärder. GKN Aerospace, som är Sveriges största civila flygindustri, ser additiv tillverkning som en del i att nå målet.

Publicerat av: 

Forskning nära hjärtat

Miljoner människor i världen är i behov av en hjärttransplantation. Nu har forskare tagit nästa steg för att kunna 3d-printa ett människohjärta i full storlek. 

Publicerat av: 

MakerBot lanserar Method X

– Method X vänder sig till den som vill ta steget upp till en pålitlig professionell skrivare från de enklare lågprisskrivarna, säger Evald Ottosson på Protech som är svensk återförsäljare.

Publicerat av: 

Så blir kaffesäckar kajaker

Vad sägs om att ta en tur i en 3d-printad kajak? Det Värmlandsbaserade företaget Melker of Sweden tillverkar nu kajaker, longboards och ståbrädor för paddling (SUPar) av restmaterial som sågspån och kaffesäckar från Löfbergs.

Publicerat av: 

De 3d-printar magnetisk vätska

Ett forskningsteam i USA lyckades, av misstag, 3d-printa droppar med permanenta magnetiska egenskaper. Framstegen öppnar dörren för en rad användningsområden, både inom medicin och elektronik.

Publicerat av: 

Designbyrå stärker produktutveckling med 3d-skrivare

Den svenska industridesign-byrån Splitvision Design är först i Sverige med att investera i en Figure 4-lösning från 3D Systems. – Produktionen blir bättre och mer kontrollerbar ju mer ansvar vi tar inom tillverkningen, säger Lukass Legzdins, R&D-chef på Splitvision.

Publicerat av: 

Sandvik gör skarpt förvärv

Sandvik förvärvar en andel om 30 procent i det italienska bolaget Beam IT. – Investeringen i Beam IT kompletterar vårt befintliga erbjudande, säger Lars Bergström, chef för Sandvik Machining Solutions.

Publicerat av: 

Graphmatech lanserar nytt material

Graphmatech, ett svenskt startup företag inom materialteknologi, släpper ett nytt hybridmaterial med namnet Aros Create. Fler produkter kommer snart, säger doktor Mamoun Taher, vd på Graphmatech.

Publicerat av: