Monolith är ett nytt kostnadsfritt 3d-modelleringsverktyg utvecklat av Panagiotis Michalatos och Andrew Payne, båda verksamma vid Harvard School of Design i USA. Enligt upphovsmännen ska programmet tackla några av de utmaningar som 3d-modellerare tampas med dagligen.
Programmet kan ses som en hybrid mellan ett vanligt CAD-verktyg och ett redigeringsverktyg för 3d-bilder. I verktyget arbetar man voxelbaserat (tredimensionell pixel), vilket ska medge större kontroll över egenskaper ner på voxelnivå. Det kan till exempel vara färg, materialegenskaper och densitet som går att redigera ner på voxelnivå.
Majoriteten av kommersiella program för att konstruera för 3d-print har inte dessa möjligheter, där man istället använder tekniker som ytmodellering.
Monolith kan särskilja två olika voxelvärden – ett värde för gränsen mellan materia och rymd, och ett för hur två olika material ska mixas. Genom att manipulera dessa båda värden går det att styra produktionen ner på en väldigt detaljerad nivå. Särskilt användbart är det om man 3d-printar i större industriella system som arbetar med flera skrivhuvuden och material i en och samma körning.