General Motors inför 3d-printing i produktionen

General Motors produktionstekniker Benjamin LeBlanc inspekterar en 3d-skrivare på General Motors Additive Industrialization Center på GM Tech Center i Warren, Michigan. Foto: Steve Fecht/General Motors

Den amerikanska multinationella bilproducenten General Motors (GM) har öppnat ett nytt Additive Industrialization Center (AIC), där de tar sikte på att införa 3d-printing i produktionen.

Anläggningen i Michigan har 24 polymer- och metallsystem installerade, och kommer att samarbeta med dotterbolaget GM Ventures för att validera ny användning av additiv teknik. Efter att tidigare ha skrivit ut delar till Corvette Racing, har GM nu avslöjat att de kommande Cadillac-modellerna blir de första som har 3d-printade komponenter.

– Kärnkomponenten i GM:s transformation blir ett mer smidigt och innovativt bolag, och 3d-printing kommer att spela en avgörande roll i det uppdraget, säger Audley Brown, chef för additiv design och materialteknik på GM.

– Jämfört med traditionella processer kan 3d-printing producera delar på bara några dagar, till en betydligt lägre kostnad.

GM inför 3d-printing i produktionen

Även om GM har använt 3d-printing inom verktygs- och designapplikationer i många år, är det nya komplexet byggt för att distribuera teknologin i produktionen av deras bilar för första gången. Den 15 000 kvadratmeter stora anläggningen som öppnade nyligen har ett omfattande utbud av skrivare med olika tekniker, inklusive SLS, SLM, FDM och MJF.

Genom att använda hela utbudet av 3d-skrivare har företaget som mål att öka effektiviteten i produktionsprocesserna, och minska ledtiderna som kopplas till vissa delmoment.

Denna strategin har fungerat för GM tidigare, då de sparade 300 000 dollar genom att byta till egenutvecklade verktyg 2018, och samarbetet med Autodesk för att optimera fordonens vikt. Genom att öppna AIC skalar företaget upp för nya applikationer av 3d-utskrift, som ett medel för att snabbt öka lönsamheten.

– Många nya produktprogram har dragit nytta av 3d-printade prototypdelar på ett eller annat sätt, säger Brown.

– Delarna kan inte bara spara tid och pengar, men teamet använder också 3d-printade applikationer under produktutvecklingen för att lösa oväntade utmaningar när de uppstår.

Från prototyper till produktionsprocess

Vid lanseringen av sina nya SUV-modeller, till exempel, så skrev GM ut nästan 100 handverktyg till sitt dotterbolag Arlington Assembly, och eliminerade nästan ledtiderna som var knutna till beställning av reservdelar. Företaget har också jobbat med Corvette Racing för att producera bromskylkanaler, som det tog nio veckor mindre att utveckla och som kostade 60 procent mindre att tillverka.

Efter succésamarbetet med Chevrolet har GM:s Cadillac-dotterbolag också kungjort att de nya CT4-V- och CT5-V Blackwing-modellerna kommer att innehålla fyra 3d-printade delar var. Cadillacs FoU-team har utnyttjat additiv tillverkning och lyckats optimera den kommande bilens växellåda.

– Delarna som skrivits ut för Cadillac V-seriemodellerna, är exempel på hur vi kan använda additiva applikationer på rätt ställe i rätt program, tillägger Brown.

– Vi ser potentialen för att 3d-printade delar kan användas i ett brett spektrum av produktionsapplikationer, och ger större möjligheter för att skräddarsy bilarna efter köparnas önskemål, avslutar han.

Läs mer på: 3DprintingIndustry.com

Text: Roger Stormo

Översättning: Anja Degerholm

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.