General Motors inför 3d-printing i produktionen

Text:Anja Degerholm
PUBLICERAD: 19 januari 2021
General Motors produktionstekniker Benjamin LeBlanc inspekterar en 3d-skrivare på General Motors Additive Industrialization Center på GM Tech Center i Warren, Michigan. Foto: Steve Fecht/General Motors

Den amerikanska multinationella bilproducenten General Motors (GM) har öppnat ett nytt Additive Industrialization Center (AIC), där de tar sikte på att införa 3d-printing i produktionen.

Anläggningen i Michigan har 24 polymer- och metallsystem installerade, och kommer att samarbeta med dotterbolaget GM Ventures för att validera ny användning av additiv teknik. Efter att tidigare ha skrivit ut delar till Corvette Racing, har GM nu avslöjat att de kommande Cadillac-modellerna blir de första som har 3d-printade komponenter.

– Kärnkomponenten i GM:s transformation blir ett mer smidigt och innovativt bolag, och 3d-printing kommer att spela en avgörande roll i det uppdraget, säger Audley Brown, chef för additiv design och materialteknik på GM.

– Jämfört med traditionella processer kan 3d-printing producera delar på bara några dagar, till en betydligt lägre kostnad.

GM inför 3d-printing i produktionen

Även om GM har använt 3d-printing inom verktygs- och designapplikationer i många år, är det nya komplexet byggt för att distribuera teknologin i produktionen av deras bilar för första gången. Den 15 000 kvadratmeter stora anläggningen som öppnade nyligen har ett omfattande utbud av skrivare med olika tekniker, inklusive SLS, SLM, FDM och MJF.

Genom att använda hela utbudet av 3d-skrivare har företaget som mål att öka effektiviteten i produktionsprocesserna, och minska ledtiderna som kopplas till vissa delmoment.

Denna strategin har fungerat för GM tidigare, då de sparade 300 000 dollar genom att byta till egenutvecklade verktyg 2018, och samarbetet med Autodesk för att optimera fordonens vikt. Genom att öppna AIC skalar företaget upp för nya applikationer av 3d-utskrift, som ett medel för att snabbt öka lönsamheten.

– Många nya produktprogram har dragit nytta av 3d-printade prototypdelar på ett eller annat sätt, säger Brown.

– Delarna kan inte bara spara tid och pengar, men teamet använder också 3d-printade applikationer under produktutvecklingen för att lösa oväntade utmaningar när de uppstår.

Från prototyper till produktionsprocess

Vid lanseringen av sina nya SUV-modeller, till exempel, så skrev GM ut nästan 100 handverktyg till sitt dotterbolag Arlington Assembly, och eliminerade nästan ledtiderna som var knutna till beställning av reservdelar. Företaget har också jobbat med Corvette Racing för att producera bromskylkanaler, som det tog nio veckor mindre att utveckla och som kostade 60 procent mindre att tillverka.

Efter succésamarbetet med Chevrolet har GM:s Cadillac-dotterbolag också kungjort att de nya CT4-V- och CT5-V Blackwing-modellerna kommer att innehålla fyra 3d-printade delar var. Cadillacs FoU-team har utnyttjat additiv tillverkning och lyckats optimera den kommande bilens växellåda.

– Delarna som skrivits ut för Cadillac V-seriemodellerna, är exempel på hur vi kan använda additiva applikationer på rätt ställe i rätt program, tillägger Brown.

– Vi ser potentialen för att 3d-printade delar kan användas i ett brett spektrum av produktionsapplikationer, och ger större möjligheter för att skräddarsy bilarna efter köparnas önskemål, avslutar han.

Läs mer på: 3DprintingIndustry.com

Text: Roger Stormo

Översättning: Anja Degerholm

Läs vidare

En lysande affärsidé för belysningsjätten

Ett mer flexibelt och hållbart tillverkningssätt fick Signify, tidigare Philips Lighting, att inför 3D-printing i sin produktion. Företaget har varit pionjärer inom belysningsbranschen att anamma additiv tillverkning – men resan dit har inte varit spikrak.
Kenneth-Gronholm-2017_01_Crop-scaled-e1655292285343

Kundcase visar möjligheter med mjukvara

Autodesk gästar Elmia Subcontractor för att visa möjligheterna med olika industrilösningar, så som Fusion 360, Autodesk Inventor och övriga lösningar riktade mot design och tillverkning. Inte minst genom att visa intressanta kundcase.
Autodesk-1-scaled-e1636981198667

Digital föreläsning om generativ design

Hur kan generativ design innebära kostnadsbesparingar vid additiv tillverkning? Det är temat för dagen när 3DVerkstan tillsammans med Autodesk bjuder in till digital föreläsning den 26 maj.
AutodeskOffice_SanFrancisco_006-scaled

Bioprintern BIO X6 får prestigefyllt designpris

Cellink har tilldelats designpriset Red Dot Design Award för sin 3d-bioprinter BIO X6. Det är andra gången som företaget uppmärksammas för sin designkvalitet.
99cec285d4ef418b_org-1

Senaste nytt

"Världens största" anläggning för 3D-printad mat

Österrikiska Revo Foods har öppnat vad de hävdar är världens största produktionsanläggning för 3D-printade livsmedel. Fabriken i Wien ska kunna producera 60 ton i månaden.
2024-Revo-PR-THEFILET-5

Svenskt företag bakom Japans största robotcell

Det svenska företaget ADDICT3D, som jobbar med robotintegration, har utvecklat Japans (hittills) största 3D-skrivare med robotarm. Ett första steg mot att etablera sig på den enorma japanska AM-marknaden och bli "big in Japan". 
Circulus kollage

Freemelt etablerar applikationscenter i USA

Freemelts amerikanska bolag och HAMR Industries har tillsammans etablerat ett applikationscenter i Nordamerika. Syftet är att accelerera kommersialiseringen av industrimaskinen eMELT.
WindowDetailFreemeltONE-scaled-1

Prototal storsatsar både i Malmö och Jönköping

Prototal Industries har den senaste tiden gjort stora investeringar inom additiv tillverkning. I Jönköping har maskinparken förstärkts med tre nya SLA-maskiner och i Malmö görs plats för totalt 36 HP-skrivare.
Prototal MJF